Skip to main content Link Menu Expand (external link) Document Search Copy Copied

Case 4. Åpent case - i lufta

Her er det fritt valg hva slags app man vil lage, men det må være relatert til atmosfæren og bruke de obligatoriske datakildene. Forslaget krever godkjenning fra veileder/kursledelsen. Vi anbefaler å sjekke tidligere års caser for inspirasjon og datakilder.

  • For apper relatert til luftfart er det obligatorisk å bruke minst to flyværprodukter.
  • For andre apper må man bruke minst to værprodukter, inkludert MetAlerts dersom det er relevant for situasjonen.

Eksempler

Noen forslag basert på tidligere løsninger:

Flyveplanlegger

Norske piloter bruker i stor grad Avinors IPPC-tjeneste (Internet Pilot Planning Centre) for å hente informasjon om flyplasser og atmosfæriske forhold. Denne er imidlertid ikke optimal for bruk på mobiltelefon, særlig når man befinner seg i lufta uten dekning! Lag en app-versjon av IPPC som cacher data lokalt og kan vise nedlastede data uten å være tilkoblet nett.

De fleste dataene under “MET - Meteo” ligger under “Aviation” på api.met.no. Ligning Maps og Wave Maps (brukes hovedsaklig av offshore helikoptertrafikk) hentes i dag via FTP, men kommer på apiet om kort tid. Det samme gjelder nye turbulenskart.

IPPC

“Live” flight radar

Lag en app som viser alle fly som er i lufta over Norge akkurat nå. Dere kan også vise planlagte avganger og ankomster, og sjekke været på flyplassene for å gi en indikasjon på om det blir forsinkelser.

Det finnes mange tjenester som tilbyr data som kan være interessante:

FlightRadar

Trafikklys for flyplasser

Etter ønsker fra flygeledere lagde noen OsloMET-studenter i 2022 en prototype kalt Aerodrome Warning Traffic Light System. Her kan flygelederne justere terskelverdier for været og få vite når det er trygt å opererere flyplassen. Piloter kan også bruke den for å sjekke forholdene for en flyrute. Denne tjenesten vil nok kunne optimalises mye for mobil ved å lage som en app.

AWTL

Droner og luftrom

Det er mange begrensninger som droneflyvere må forholde seg til. I tillegg til vær og sikt finnes det mange regler som gjør det ulovlig å fly mer enn 150 m fra tettbebyggelse, festivaler, sportsarrangementer, fengsler, militære områder mm. Er man i nærheten av flyplasser er reglene enda strengere. Fom. 2021 må i tillegg alle droneflyvere registrere seg, noe mange ikke er klar over. Lag en app som viser om det er trygt å sende opp drone på en gitt lokasjon, i forhold til vær, sollys og regler.

Aktuelle datakilder:

  • Locationforecast og Nowcast API - værforhold
  • Sunrise API - når er det lyst?

Diverse lover og regler:

Samt et aktuelt scenario for bønder:

SafeToFly


2023-02-21, Geir Aalberg